Privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics
Zeg je websiteprestaties analyseren, dan zeg je Google Analytics. Maar Google Analytics is niet écht (lees: écht niet) privacyvriendelijk te noemen. Wij introduceren een andere grote speler in het veld van data-analyse, die wel rekening houdt met AVG: Matomo.
Wij helpen je graag om deze fijne privacyvriendelijke dataverzamelingstool te installeren.
Changes, changes
Vorig jaar ging Universal Analytics definitief over naar Google Analytics 4. Voor gebruikers betekent dat een andere interface, andere mogelijkheden en je oude data gedag zeggen. Daarnaast ligt Google onder vuur omdat de GDPR (in het Nederlands de AVG – Algemene Verordening Gegevensbescherming) geschonden zou worden.
Matomo
Op zoek naar andere tools dus. Enter: Matomo Analytics!
Het woord ‘Matomo’ refereert aan de Japanse term voor ‘fatsoenlijk’ of ‘eerlijkheid’. Als je gebruik maakt van deze website-analysetool is jouw data alleen van jou en kijken er geen externe partijen mee. De afnemer, jij dus, is eigenaar van de website én de data.
Met Matomo wordt bezoekersdata standaard geanonimiseerd (bijvoorbeeld IP-adressen en locaties) en kan je zelf kiezen welke info je wilt tonen op jouw dashboard.
Niet meer betalen met data
In tegenstelling tot Google betaal je niet met je data, maar met een abonnement.
Bij Matomo kun je kiezen tussen On-Premise en Cloud.
- Matomo On-Premise: Hierbij verzorg je zelf de hosting via je eigen gekozen servers. Hier gaan wat meer uren werk in zitten om op te zetten en kan ook de snelheid van je website beïnvloeden.
- Matomo Cloud: Hierbij wordt de data opgeslagen op de servers van Matomo, maar het eigenaarschap ligt nog steeds volledig bij de afnemer en de data mag niet met derde partijen gedeeld worden. Bonus; de data worden opgeslagen op Europese servers. Dit is dan ook ons advies!
Meer features
Matomo heeft nog een aantal mogelijkheden die je over de streep trekken. Denk aan een ingebouwde heatmap-functie (geen Hotjar meer), om te zien hoe jouw bezoekers navigeren over je pagina. In Matomo kan je snel UTM-tagging toepassen.
Hoewel Matomo een betaalde tool is, combineer je zo dataverzameling van andere diensten binnen één omgeving. En ben je alsnog goedkoper uit.
Sales/ Partner
Zelf privacyvriendelijke data verzamelen?
Dat kan! Wij helpen graag bij het overstappen naar Matomo.
Afspraak maken EmailOntdek meer!
Brand sessie: Op zoek naar jouw merkidentiteit
Jouw marketingmix ontwikkelen begint bij jouw merk ontwikkelen. Samen met jouw team verkrijgen we inzicht in jouw merk.
WCAG: Hoogste tijd voor digitale toegankelijkheid
Hoogste tijd voor digitale toegankelijkheid: Volgens de Europese richtlijnen moeten alle e-commerce websites in Nederland vanaf juli 2025 voor iedereen toegankelijk zijn.