Eagerly

Frisse én toegankelijke website

De Toneelmakerij

De Toneelmakerij
Sanne Peper

Nieuwe huisstijl, nieuwe website

Een huisstijl vertalen naar online: laat dat maar aan onze designers over! De frisse en vrolijke huisstijl van vormgever Esther de Boer maakt ons werk voor De Toneelmakerij extra leuk. Het resultaat is een speelse, kleurrijke én toegankelijke website voor iedereen.

De Toneelmakerij maakt uitdagend jeugdtheater voor iedereen die opgroeit in onze snel veranderende wereld. Esthers ideeën voor een stijl waarbij gekleurde vlakken opstapelen, hebben we vertaald naar een uitgesproken header op de homepage. Daarin is er veel ruimte voor de toffe voorstellingsbeelden van De Toneelmakerij, juist ook op posterformaat. De knallende kleuren geven de website een frisse uitstraling, die aansluit op de doelgroep van kinderen en jongvolwassenen.

Het levendige kleurenpalet van de huisstijl maakte het voor mij een leuke uitdaging om hier een uitgesproken en toegankelijk design van te maken.
Teun van der Doef Designer

Toneelmakerij voor iedereen

Maar nieuw en fris was niet de enige wens van De Toneelmakerij.
Vooruitlopend op de European Accessibility Act stond toegankelijkheid hoog op de wensenlijst. Vanaf juni 2025 wordt het met deze wetgeving (gebaseerd op WCAG) verplicht om je (e-commerce) website toegankelijk te maken voor iedereen.
En De Toneelmakerij, en dus ook de website, is er voor iedereen!

In het design zijn de contrasterende kleuren, tekstlengte en regelafstand geoptimaliseerd voor een fijne leesbaarheid.
Met onze WCAG checklist heeft De Toneelmakerij zelf ook hard gewerkt om bijvoorbeeld in de alt-tags bij afbeeldingen een duidelijke omschrijving te geven en video’s zo veel mogelijk te ondertitelen.

Technische toegankelijkheid

Met een lange technische checklist gingen onze developers aan de slag om alle richtlijnen van WCAG 2.1 niveau AA te verwerken in de website.

Navigeren door de website kan nu makkelijk met je toetsenbord. Door de toevoeging van een button om direct naar de inhoud over te springen, sla je het menu eenvoudig over. Met de tab-toets spring je direct naar de zoekbalk. Iconen als ‘zoeken’ worden uitgelegd in extra attributen die door screenreaders te lezen zijn.
Met het toevoegen van een focus state om de buttons en vlakken, zie je ook direct waar je je op de pagina bevindt. Of in welk veld in het formulier je informatie kan invoeren.

Met al deze aanpassingen kwamen we tot een zeer goede score! De Toneelmakerij is daarmee toegankelijk voor (vrijwel) iedereen!

Ook een toegankelijke website?

Toegankelijk zijn voor iedereen betekent óók dat meer mensen jouw content kunnen begrijpen. Je doelgroep wordt groter en dus is er een hogere kans op conversie. Benieuwd in hoeverre je website nu toegankelijk is? Dat kan je met deze tool checken. 

Bij Eagerly zijn we voorbereid op de European Accessibility Act (PDF), waarbij het vanaf 28 juni 2025 verplicht is om jouw website toegankelijk te maken voor iedereen.

Aan de hand van de WCAG 2.1 AA richtlijnen (waar de nieuwe wetgeving op gebaseerd wordt), maken we een rapport voor jouw website.
We stellen een plan van aanpak op om met ons team de technische kant aan te pakken. Als opdrachtgever ontvang je een handige checklist om je eigen content zo toegankelijk mogelijk te maken.

Meer weten?
Lees ook onze Story hierover.
Of neem vrijblijvend contact met ons op via 030 785 31 79 of info@eagerly.nl.