Maak kennis met privacyvriendelijk Matomo; het meest betaalbare alternatief voor Google Analytics. Universal Analytics (de oude versie) is namelijk gestopt met meten, en het is niet zeker of de nieuwe dataverzamelingstool nog (lang) gebruikt mag worden; deze is namelijk in strijd met de AVG. Het delen van PII’s (Persoonlijk Identificeerbare Informatie, zoals: schermresolutie, browser, device etc.) met derden mag namelijk niet, en in Amerika mag de overheid op elk gewenst moment data opeisen. Wij zien de noodzaak om nu te handelen.
Meten is weten
Een inzichtelijk dashboard bij Matomo
Met Matomo krijg je een intuïtieve interface waarop je realtime data ziet binnen komen. Dat werkt zó simpel – eenmaal ingesteld is het zelfs voor de ergste data-leek vriendelijk genoeg om er zelf mee aan de slag te gaan. Daarnaast kan je zelfs ook eigen dashboards bouwen, gezien iedereen iets anders interessant vindt om in te zien.
Wij helpen je desgewenst met een fijne workshop, zodat je later alle handvatten hebt om er zelf mee aan de slag te gaan. We kunnen je ook helpen met het formuleren van meetdoelen en adviseren je proactief op basis van data, hoe je site door te ontwikkelen. Want af is een digitaal middel nooit.

Stap nu over op privacyvriendelijk Matomo
Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Onze data expert Kyara vertelt je er graag alles over.
Maak een afspraakWhy we love Matomo
Onze top 13 functionaliteiten van Matomo
Wij baseren ons op harde data om inzichten op te doen voor het ontwikkelen van duurzame oplossingen. Matomo beschikt over een ongekend aantal functionaliteiten die daarbij helpen, zoals heatmaps (daaag, Hotjar), session recordings en e-commerce. Waar je die normaal los zou moeten kopen, schaf je met Matomo een alles-in-één gereedschapskist aan.

#1
A/B testen
Met A/B testen worden experimenten bedoeld, waarmee je meer succes kan boeken (op het gebied van o.a. conversie) door verschillende opties te exploreren.
Voorbeeld:
Welk beeld converteert het beste?

#2
Gedrag
Hiermee krijg je inzicht in de acties van je websitebezoekers. Pageviews, clicks op bepaalde bestanden, downloads, clicks op links, welke content wordt het best bekeken. Je kan zelfs bepaalde events aanmaken en per pagina bekijken wat de performance is (page overlay, transitions, users flow report; zo gaat de bezoeker door de pagina).

#3
Cohorts (groepen)
Matomo verdeelt je websitebezoekers onder in groepen (cohorts) op basis van de datum van bezoek of acquisitie. Hiermee kan je je engagement testen en verschillende groepen met elkaar vergelijken.

#4
Site search
Hiermee kan je zien hoe bezoekers omgaan met de zoekoptie op je website zelf. Dus; welke zoekwoorden, welke zoekwoorden geen resultaten geven (dus waar verbetering mogelijk is), op welke pagina’s ze dan terecht komen en bijvoorbeeld welke categorieën mensen gebruiken bij een zoekopdracht.

#5
Heatmaps
Met heatmaps kan je clicks, scrolls en andere muisbewegingen op een pagina zien. Kortom: je ziet waar mensen hun ogen heen bewegen, en waar niet. Hierdoor weet je meteen of alles op de juiste plek staat (bijvoorbeeld CTA’s).
-
Kijken hoeveel geld er binnen komt? Sure. Maar ook de specifieke acties op je website en bronnen die leiden tot verkoop/conversie kan je inzien met Matomo. Zo kan jij je website en marketingcampagnes optimaliseren. Of bepaalde problemen, zoals een constante website error bij een bepaalde browser, opmerken.
-
Event Tracking geeft je inzicht in waarom mensen zich op bepaalde pagina’s op je website begeven. Wat doen ze daar precies?
-
Hiermee kan je zien hoe je bezoekers interacteren met je formulieren. Vind pijnpunten (zie bijvoorbeeld bij welk veld bezoekers het vaakst correcties doen in hun ingevulde tekst) en verbeter ze met deze informatie.
-
Een funnel geeft de acties aan waarvan jij verwacht dat bezoekers ze ondernemen op jouw website voordat ze overgaan op conversie. Hiermee kan je checken of dat ook echt zo is en je ‘conversieroute’ eventueel verbeteren.
-
De doelen binnen Matomo helpen je om je website performance te meten. Zo kan je data over lead generation, online sales en brand exposure inzien. Hoe? Met bijvoorbeeld informatie over een online formulier, een bezoek aan een specifieke pagina, etcetera.
-
Met Media Analytics kan je fijne inzichten krijgen in de interactie van je bezoekers met bepaalde video’s of andere soorten media op je website.
-
Met real-time reports heb je inzicht in je meest recente websitebezoekers en hun bezoeken. Zo ben je altijd up-to-date. By default wordt de data trouwens elke tien seconden ververst.

#13
Session Recordings
Met Session Recordings kan je de hele route die een websitebezoeker aflegt op je website inzien. Zo kan je ook zien hoe de bezoeker interacteert met je website, of bijvoorbeeld pagina’s die niet goed bezocht worden achterhalen. Zo kan je blijven verbeteren.
Overtuigd?
Ga meteen aan de slag met privacyvriendelijk Matomo
Dat kost vanaf €19 per maand aan Matomo, plus een eenmalige implementatie en setup (v.a. 10 uur). Daarvoor krijg je van ons:
- Geïmporteerde data vanuit Google Analytics;
- Filters en doelen overgenomen uit Google Analytics;
- Ecommerce opzetten of overnemen vanuit Google Analytics;
- Vragen beantwoorden over het gebruik van Matomo in een twee uur durende workshop;
- De WordPress plug-in werkend krijgen (zodat je alle data binnen je WordPress-omgeving al in kunt zien);
- Een aangepaste cookietool.
Veelgestelde vragen
-
Ja, dat kan. Je krijgt dan ongeveer dezelfde dingen te zien als bij Google Analytics.
-
Tenzij de EU uit elkaar valt, niet, nee.
-
Matomo heeft twee abonnementsopties: On Premise en Cloud. Cloud is hier de oplossing voor. Ook de WordPress plugin kan hier bij, de website wordt hier niet trager, van want we slaan de data ergens anders op.
-
- Ook mogelijk met Google Ads, Microsoft Advertising en Google Grants
- Matomo URL Builder;
ook een mogelijkheid - Google Search Console en Google Ads koppelen is ook mogelijk, maar minder vergaand dan GA