Muziekgebouw Eindhoven

Muziekgebouw Eindhoven neemt als grote concertzaal een belangrijke plek in binnen Eindhoven. In deze groeiende metropool proberen ze de muziekcultuur te laten groeien. Het zichtbaar maken van het gebouw en hun uitgebreide programma is daarbij een uitdaging. Met onze nieuwe visuele identiteit zetten we een mooie stap.

  • Logo van Muziekgebouw Eindhoven
  • Logo van muziekgebouw Eindhoven
  • Visitekaartje van muziekgebouw Eindhoven
Kantoorartikelen in de huisstijl van Muziekgebouw Eindhoven

De grote concertzaal van Muziekgebouw Eindhoven is indrukwekkend, maar aan de buitenkant van het gebouw vechten oude logo’s om aandacht tussen de etalages van winkels. Een frisse identiteit kan helpen om verbinding te creëren en je merk toegankelijk te presenteren voor een breed (internationaal) publiek.

Tas met het logo en de slogan van Muziekgebouw Eindhoven

In meerdere sessies bepaalden we samen met het team van Muziekgebouw Eindhoven de strategie. Aan de hand daarvan ontwikkelden we een visuele identiteit en een sterk merkverhaal.

Om het publiek mee te nemen in het verhaal, visualiseren we in het design het gebouw. Dit doen we door de vormen van de concertzaal te reflecteren in het speciaal gekozen lettertype en het vormenpatroon dat hiermee ontstaat. De rode kleur van Eindhoven komt terug, naast donkerblauw voor een zakelijke uitstraling. 

  • een abstracte zwart-witte compositie bestaande uit zes vierkanten met organische en geometrische vormen, geïnspireerd op het logo van Muziekgebouw Eindhoven.
  • een abstracte zwart-witte compositie bestaande uit zes vierkanten met organische en geometrische vormen, geïnspireerd op het logo van Muziekgebouw Eindhoven.
  • een abstracte zwart-witte compositie bestaande uit zes vierkanten met organische en geometrische vormen, geïnspireerd op het logo van Muziekgebouw Eindhoven.
  • zwart-witte grafische compositie met een patroon van gebroken vormen, geïnspireerd op het logo van Muziekgebouw Eindhoven.
  • zwart-witte grafische compositie met een patroon van gebroken vormen, geïnspireerd op het logo van Muziekgebouw Eindhoven.
  • zwart-witte grafische compositie met een patroon van gebroken vormen, geïnspireerd op het logo van Muziekgebouw Eindhoven.
  • Zwart-witte grafische compositie met een patroon van gebroken vormen, geïnspireerd op het logo van Muziekgebouw Eindhoven.
Overzicht van het seizoen van Muziekgebouw Eindhoven
  • verschillende regels met de woorden: muziek, klassiek, jazz, pop, world music en Americana
  • Verschillende regels met de woorden: Eindhoven, Heart, Center, Community, Music en For you

Het opzetten van een Design System zorgt voor duidelijke lijnen in het design. Voor de in house designers geeft dit een kader om de identiteit breed in te zetten. Van de signing in en om het gebouw, posters door de stad, horeca kaarten tot social media: zo kan de huisstijl overal toegepast worden.

In een Design System creëren we eenduidige regels, herbruikbare componenten en richtlijnen voor een consistent ontwerp en doorontwikkeling. Deze regels en componenten kunnen we vastleggen in onze eigen Online Style Guide. Hierin zie je alle elementen van je huisstijl op één plek. Makkelijk voor intern gebruik, maar ook om te delen met bijvoorbeeld partners of externe vormgevers.

  • Omslag van het programma boekje van Muziekgebouw Eindhoven
  • Hoogtepunten uit het programmaboekje van Muziekgebouw Eindhoven
  • Het programmaboekje van Muziekgebouw Eindhoven

Een branding traject kan een grote verandering zijn. Daarom is het van belang om een opdrachtgever en de juiste stakeholders hier stap voor stap in te betrekken. Het einddoel is helder: het juiste verhaal vertellen om de doelgroep te bereiken. Door een huisstijl te ontwikkelen die langere tijd relevant is, kan je verbinding creëren met je bezoekers op lange termijn.

  • Voorbeelden van social media posts in de nieuwe huisstijl van Muziekgebouw Eindhoven in geel
  • Voorbeelden van social media posts in de nieuwe huisstijl van Muziekgebouw Eindhoven in geel
  • Voorbeelden van social media posts in de nieuwe huisstijl van Muziekgebouw Eindhoven in rood
  • Voorbeelden van social media posts in de nieuwe huisstijl van Muziekgebouw Eindhoven in groen
  • Voorbeelden van social media posts in de nieuwe huisstijl van Muziekgebouw Eindhoven in paars
  • Voorbeelden van social media posts in de nieuwe huisstijl van Muziekgebouw Eindhoven in groen
Vier smartphones die het scherm tonen van de Instagram-pagina van Muziekgebouw Eindhoven
Programmaboekje in de nieuwe huisstijl van Muziekgebouw Eindhoven

Voor Muziekgebouw Eindhoven hebben we een uitgebreide visuele identiteit ontwikkeld. Hiermee hebben we allereerst de website ontwikkeld, maar daarnaast een voorzet gegeven om de organisatie en het programma zichtbaar te maken, in het gebouw én in de stad.

  • Laptop met de pagina klassiek van Muziekgebouw Eindhoven op het scherm
  • Laptop met een pagina met een muziekserie van Muziekgebouw Eindhoven op het scherm
  • Laptop met een agenda detailpagina van Muziekgebouw Eindhoven op het scherm
  • Laptop met de pagina pop van Muziekgebouw Eindhoven op het scherm
  • Een laptop met de website van Muziekgebouw Eindhoven open, met een headerafbeelding van zingende kinderen.
Co founder Marnix op een profielfoto

Marnix

Co Founder

Je eigen merk opfrissen?

Zelf strategisch aan de slag met je eigen visuele identiteit en merkverhaal? Wij denken graag met je mee!

Afspraak maken Email