Maak kennis met Matomo; het meest privacy vriendelijke en betaalbare alternatief voor Google Analytics. In 2023 stopt Universal Analytics namelijk, en het is niet zeker of Google Analytics daarna nog (lang) gebruikt mag worden; de tool is in strijd met de AVG. Wij zien de noodzaak om nu te handelen.
Google Analytics
Waarom een verbod?
- Delen van PII’s (Persoonlijk Identificeerbare Informatie, zoals: schermresolutie, browser, device etc.) met derden mag niet.
- De Amerikaanse wetgeving kan Amerikaanse bedrijven verplichten om toegang te verlenen tot data (in strijd met de AVG).
- Instellingen binnen Google Analytics kunnen voorkomen dat data automatisch gedeeld wordt en dus geëxporteerd wordt naar Amerikaanse servers. Deze instellingen worden echter teniet gedaan wanneer data opgeëist wordt door de Amerikaanse overheid.
Meten is weten
Een inzichtelijk dashboard
Met Matomo krijg je een intuïtieve interface waarop je realtime data ziet binnen komen. Dat werkt zo simpel – eenmaal ingesteld is het vriendelijk genoeg om er zelf mee aan de slag te gaan.
Wij helpen je desgewenst met formuleren van meetdoelen en adviseren je proactief op basis van data, hoe je site door te ontwikkelen. Want af is een digitaal middel nooit.

Goals en Ecommerce
- Visits Overview
- Actions: Event Categories
- Goals Overview
- Ecommerce Overview

SEO en Content marketing
- KPI Metric > Bezoekers via zoekmachines
- KPI Metric > % bezoekers via zoekmachines
- Gecombineerde keywords
- Sales by Referrers: zoekmachines
- SEO Rankings

Email marketing en campagnes
- KPI Metric > Bezoekers via campagnes
- Campagne-namen
- KPI Metric > % bezoekers die via campagnes binnen komen

Stap nu over op privacy vriendelijk Matomo
Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Onze data expert Kyara vertelt je er graag alles over.
Maak een afspraakWhy we love Matomo
Onze top 13 functionaliteiten
Wij baseren ons op harde data om inzichten op te doen voor het ontwikkelen van duurzame oplossingen. Matomo beschikt over een ongekend aantal functionaliteiten die daarbij helpen. Waar je die normaal los zou moeten kopen, schaf je met Matomo een alles-in-één gereedschapskist aan.

#13
A/B testen
Met A/B testen worden experimenten bedoeld, waarmee je meer succes kan boeken (op het gebied van o.a. conversie) door verschillende opties te exploreren.
Voorbeeld:
Welk beeld converteert het beste?

#12
Gedrag
Acties van je bezoekers. Pageviews, clicks op bepaalde bestanden, downloads, clicks op links, welke content wordt het best bekeken. Je kan zelfs bepaalde events aanmaken en per pagina bekijken wat de performance is (page overlay, transitions, users flow report; zo gaat de bezoeker door de pagina)

#11
Cohorts (groepen)
Matomo verdeelt je websitebezoekers onder in groepen (cohorts) op basis van de datum van bezoek of acquisitie. Hiermee kan je je engagement testen en verschillende groepen met elkaar vergelijken.
-
Kijken hoeveel geld er binnen komt? Sure. Maar ook de specifieke acties op je website en bronnen die leiden tot verkoop/conversie kan je inzien met Matomo. Zo kan jij je website en marketingcampagnes optimaliseren. Of bepaalde problemen, zoals een constante website error bij een bepaalde browser, opmerken.
-
Event Tracking geeft je inzicht in waarom mensen zich op bepaalde pagina’s op je website begeven. Wat doen ze daar precies?
-
Hiermee kan je zien hoe je bezoekers interacteren met je formulieren. Vind pijnpunten (zie bijvoorbeeld bij welk veld bezoekers het vaakst correcties doen in hun ingevulde tekst) en verbeter ze met deze informatie.
-
Een funnel geeft de acties aan waarvan jij verwacht dat bezoekers ze ondernemen op jouw website voordat ze overgaan op conversie. Hiermee kan je checken of dat ook echt zo is en je ‘conversieroute’ eventueel verbeteren.
-
De doelen binnen Matomo helpen je om je website performance te meten. Zo kan je data over lead generation, online sales en brand exposure inzien. Hoe? Met bijvoorbeeld informatie over een online formulier, een bezoek aan een specifieke pagina, etcetera.
-
Met Media Analytics kan je fijne inzichten krijgen in de interactie van je bezoekers en bepaalde video’s of andere soorten media op je website.
-
Met real-time reports heb je inzicht in je meest recente websitebezoekers en hun bezoeken. Zo ben je altijd up-to-date. By default wordt de data trouwens elke tien seconden ververst.

#3
Heatmaps
Met heatmaps kan je clicks, scrolls en andere muisbewegingen op een pagina zien. Kortom: je ziet waar mensen hun ogen heen bewegen, en waar niet. Hierdoor weet je meteen of alles op de juiste plek staat (bijvoorbeeld CTA’s).

#2
Session Recordings
Met Session Recordings kan je de hele route die een websitebezoeker aflegt op je website inzien. Zo kan je ook zien hoe de bezoeker interacteert met je website, of bijvoorbeeld pagina’s die niet goed bezocht worden achterhalen. Zo kan je blijven verbeteren.

#1
Site search
Hiermee kan je zien hoe bezoekers omgaan met de zoekoptie op je website zelf. Dus; welke zoekwoorden, welke zoekwoorden geen resultaten geven (dus waar verbetering mogelijk is), welke pagina’s ze dan meteen bezoeken en bijvoorbeeld welke categorieën mensen gebruiken bij een zoekopdracht.
Overtuigd?
Ga meteen aan de slag
Dat kost €19 per maand aan Matomo, plus een eenmalige implementatie en setup (v.a. 10 uur). Daarvoor krijg je van ons:
- Data importeren uit GA
- Filters en doelen
- overnemen van GA
- Ecommerce opzetten
- Vragen beantwoorden over het gebruik van Matomo in workshop
- De WordPress plug-in werkend krijgen
- De cookie tool aanpassen
Veelgestelde vragen
-
Ja, dat kan. Je krijgt dan ongeveer dezelfde dingen te zien als bij Google Analytics.
-
Tenzij de EU uit elkaar valt, niet, nee.
-
Cloud is hier de oplossing voor. Plugin kan hier ook bij, website wordt hier niet trager van want we slaan de data ergens anders op.
-
- Ook mogelijk met Google Ads, Microsoft Advertising en Google Grants
- Matomo URL Builder;
ook een mogelijkheid - Google Search Console en Google Ads koppelen is ook mogelijk, maar minder vergaand dan GA