Eagerly

Artificial Intelligence (AI) en ChatGPT: de pros en cons

Artificial Intelligence (AI) en ChatGPT: de pros en cons

We worden inmiddels doodgegooid met de wildste berichten over ChatGPT. Maar wat kan je er nou allemaal mee? Gaat deze AI-tool onze banen inpikken en onze persoonlijke inbreng onnodig maken, of valt het allemaal wel mee? En moeten we het zelf ook gaan inzetten voor onze website content.

Voor de leken: Over AI en ChatGPT

Artificial Intelligence (AI) filtert voor ons het meest relevante nieuws, de beste nummers om te luisteren of de producten waarvan we nog niet wisten dat we ze wilden kopen. Eigenlijk krijg je door AI altijd gepersonaliseerde informatie op een presenteerblaadje aangeboden. Daarnaast wordt AI ook gebruikt om gezichten te herkennen en fraudeurs op te sporen. Maar daar kwam sinds vorig jaar november een andere speler bij: ChatGPT.

De voordelen van ChatGPT

ChatGPT is een product van OpenAI. Deze tool kan je helpen om binnen no-time teksten te genereren en zo je creatieve blokkades te omzeilen. Gedichten, nieuwsbrieven, captions voor social media berichten, brochures.. Alles kan. Geef de tool een opdracht als ‘schrijf een nieuwsbrief over AI’ en binnen een halve minuut staat ie op je scherm, klaar om gekopieerd te worden. Misschien hebben we dat bij deze nieuwsbrief ook wel gedaan…

De nadelen: onbewust kieskeurig

Natuurlijk kleven er ook nadelen aan alles uit handen geven aan AI. Het grootste nadeel; het is en blijft een machine, die getraind moet worden. En het leert alleen wat ‘m als huiswerk (of data, in dit geval) mee is gegeven.

Discriminatoir en judgy

De datasets voor bijvoorbeeld ChatGPT bestaan voor zestig procent uit data uit Amerika. Data uit continenten als Afrika, Zuid-Amerika en Rusland is bijna non-existent. Het gevolg? AI wordt verkeerd getraind, discrimineert en heeft vooroordelen. En is niet in staat om, zoals wij als mensen wel kunnen, te reflecteren op onze flaws, gezien het een robot is. Leer meer.

En nu?

Concluderend kunnen we wel stellen dat AI een fantastische ontwikkeling is, maar wij raden aan teksten alleen ter inspiratie te gebruiken. Als ‘creativiteit’, ‘inclusie’ en ‘diversiteit’ je lief zijn, kun je nog niet op AI vertrouwen. Al is het geweldig om te spelen met de mogelijkheden, kijk ook eens naar de fotografische tovenarij van Midjourney

Heb je toch geen tijd of zin om zelf teksten te schrijven, denk dan eens aan Eagerly. Wij helpen je graag de teksten op je website te verbeteren, rekening houdend met SEO, inclusie en conversie. Meer weten = mailen naar: info@eagerly.nl.